Abstrakt

Cykl Kolba to model skutecznego nauczania (siebie i innych). Jest podstawowym stelażem używanym do prowadzania szkoleń. Składa się z czterech następujących po sobie części: Doświadczenia, Refleksji, Teorii oraz Wdrożenia.

Cykl Kolba może zostać z powodzeniem wykorzystany do budowania oraz przeprowadzania szkoleń, warsztatów, treningów czy kursów online. Może również służyć do długoterminowego rozwoju ludzi, zespołów, a nawet organizacji.

PS
Jeśli zastanawiasz się nad tym jak przeprowadzić szkolenie, Cykl Kolba jest odpowiedzią na Twoje pytanie.


Demo


Jakie problemy rozwiązuje Cykl Kolba?

Zapewnia bezpieczeństwo podczas procesu nauczania
Nikt z nas nie chciałby uczyć się robić salto na betonie. Dużo bardziej adekwatnym miejscem do nauki tej akrobatycznej figury byłby np. park trampolin z basenami z piankami, materacami i doświadczoną kadrą trenerską, która pomogłaby nam w naszym wyzwaniu. Potrzebujemy przestrzeni, w której możemy „miękko upadać”. Dokładnie po to są szkolenia – aby zapewniać bezpieczne warunki symulacji rzeczywistości, by szybko popełniać błędy bez obawy o konsekwencje. Cykl Kolba zapewnia taką przestrzeń.

Zapewnia skuteczność procesu nauczania
Praktyka była, jest i będzie zawsze najlepszym nauczycielem i dlatego aktywne metody nauczania zawsze mają przewagę nad pasywnymi. Cykl Kolba kładzie nacisk dokładnie na uczenie się przez doświadczanie, a więc na zaangażowanie ludzi w praktyczne działania oraz refleksję w oparciu o to działanie.

Źródło: https://www.masterschool.pl/posty/jak-zapamietywac-efektywniej

Zapewnia skuteczność zmiany
Celem szkoleń oraz trenerów jest doprowadzenie do trwałej zmiany u ludzi. Oznacza to, że uczestnikom szkoleń należy zmienić postawę.

Postawa – uwewnętrzniona przez jednostkę, wyuczona skłonność (akt woli przejawiający się w czynach) do reagowania w społecznie określony sposób, szczególnie przez podejmowanie określonych działań w odpowiedzi na oczekiwania społeczne.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Postawa

Postawa składa się z trzech komponentów:
– behawioralnego, a więc tego, co człowiek robi (jak się zachowuje)
– afektywnego, a więc tego, co człowiek czuje
– poznawczego, a więc tego, co człowiek myśli

Cykl Kolba dotyka wszystkich tych aspektów.

Źródło: https://opentextbc.ca/introconsumerbehaviour/chapter/understanding-attitudes/

Zapewnia każdemu uczestnikowi coś dla siebie
Ludzie są różni i tak jak różne są nasze potrzeby życiowe, tak samo różnią się nasze preferencje w procesie nauczania. Niektórzy uczą się najlepiej poprzez aktywne ćwiczenia szkoleniowe, inni poprzez rozmowę, jeszcze inni najchętniej zapoznają się teorią, a jeszcze inni lubią studia przypadków. Cykl Kolba zapewnia optymalne warunki dla każdej z tych typów osób.

Zapewnia uczestnikom satysfakcję
Dzięki temu, że Cykl Kolba stwarza bezpieczne warunki do działania, aktywnie angażuje swoich uczestników na wielu polach, pozwala na wyrażanie zachowań, uczuć i myśli jak i stwarza przestrzeń dla wielu preferencji w procesie nauczania – finalnie daje uczestnikom pełnię doświadczenia oraz satysfakcję.


Jak to działa?

Proces Cyklu Kolba
Na samym początku należy nadmienić, że nie ma spójności w nomenklaturze poszczególnych elementów Cyklu Kolba dlatego w różnych źródłach poszczególne części mogą nazywać się inaczej.

1. Doświadczenie
Pierwszym elementem jest Doświadczenie, a więc konkretne działanie, które pozwala uczestnikom szkoleń faktycznie coś przeżyć. Bardzo często jest to wykonanie jakiegoś ćwiczenia.

2. Refleksja
Drugi element to Refleksja, czyli szansa na to, by zastanowić się nad tym, co się wydarzyło i spróbować samodzielnie wyjaśnić minione przeżycie. Na szkoleniach jest to moment, gdy uczestników zachęca się do tego, aby porozmawiali o Doświadczeniu oraz wnioskach z niego płynących (np. w parach, lub w grupach przy stoliku)

3. Teoria
Trzeci element to Teoria, a więc moment, w którym wreszcie można przedstawić uczestnikom konkretny model teoretyczny, by dać im do myślenia. Podczas szkoleń zazwyczaj jest to część wykładowa lub prezentacja.

4. Wdrożenie
Czwarty, ostatni, element to Wdrożenie, czyli chwila, by skonfrontować nowo nabyte Doświadczenie, Refleksję oraz Teorię na żywym przykładzie. Może to być np. ponowne wykonanie ćwiczenia z początku spotkania, ale już z uwzględnieniem poprawek albo przerobienie studium przypadku (ang. case study)

Ostatni etap finalnie generuje nowe doświadczenia i całość można powtórzyć.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/David_A._Kolb

Cykl Kolba na szkoleniu
Podczas szkoleń Cykl Kolba wykorzystuje się jako podstawowy stelaż scenariusza takiego spotkania. Po wstępnie i przedstawieniu uczestnikom agendy, zazwyczaj następuje ćwiczenie szkoleniowe (Doświadczenie). Tuż po nim trener stworzy przestrzeń do wymiany myśli (Refleksja), aby następnie zrobić swoją prezentację i wyjaśnić wszystkim co zaszło (Teoria). Na końcu wszyscy albo powtarzają ćwiczenie, albo dostają „case’a”, którego wynikami dzielą się z innymi uczestnikami (Wdrożenie).

Cykl Kolba w pracy z ludźmi
Świetnym przykładem tego jak można użyć Cyklu Kolba w pracy z człowiekiem jest onboarding nowego pracownika (przy założeniu, że jest to praca biurowa). Idąc za modelem Cyklu Kolba możemy na starcie z danym człowiekiem ustawić sobie przez miesiąc codzienne 15-minutowe spotkania, aby być z nim w kontakcie.

W pierwszym tygodniu należy pozwolić nowemu pracownikowi po prostu działać na własną rękę (Doświadczenie). W drugim tygodniu można mu sugerować, że coś zostało zrobione mniej lub bardziej poprawnie i pytać o to dlaczego tak było i co dana osoba myśli na ten temat (Refleksja). Trzeci tydzień to wreszcie moment, w którym można pracownikowi pokazać odpowiednie wytyczne dla określonych zadań (np. procedury) i każde z tych 15-minutowych spotkań poświęcić na prezentację materiałów (Teoria). Od czwartego tygodnia pracownika powinniśmy wspierać w wykonywaniu swojej pracy zgodnie z wytycznymi firmy (Wdrożenie).

Cykl Kolba w pracy z zespołem
Używanie Cyklu Kolba w codziennej pracy z zespołem może być troszkę większym wyzwaniem ze względu na inne, nieprzewidywalne, ramy czasowe. Podstawowym założeniem jest jednak to, żeby zespół czegoś doświadczył na własnej skórze – zazwyczaj jest to jakaś większa porażka i dlatego w środowiskach managerskich często mówi się, że „zespół musi popełnić błąd” (Doświadczenie). Zadaniem managera jest cierpliwe wyczekanie takiego błędu i momentalna reakcja, gdy on już się pojawi – wtedy należy rozpocząć z poszczególnymi członkami zespołu oraz całym zespołem rozmowy na temat tego dlaczego stało się jak się stało (Refleksja). Dopiero, gdy ta część zostanie zakończona, manager może przygotować zespołowi prezentację i przedstawić im ich błędy w oparciu o określony model teoretyczny (Teoria). Po takiej serii wydarzeń, zespół powinien umieć działać znacznie lepiej (Wdrożenie).

Cykl Kolba w pracy z organizacją
Analogicznie jak do pracy z zespołem, Cyklu Kolba można użyć do pracy z całą organizacją. Istotnym elementem jest tu wyczekanie błędu, a następnie stworzenia przestrzeni do refleksji oraz teorii, aby na końcu organizacja była lepiej rozwinięta. Ze względu na skalę zjawiska cały Cykl Kolba może być rozciągnięty nawet na całe miesiące. Jest również bardzo ważne, aby w organizacji lub firmie wdrażać tego typu praktyki, aby dana jednostka stawała się „organizacją uczącą się”, co w perspektywie lat prawdopodobnie przyniesie jej mnóstwo profitów.


Przykład udanego zastosowania

Szkolenie „Jak umiejętnie szkolić ludzi?” dla PonadPrzeciętnych

Jak wyglądała sytuacja?
Osoby z inicjatywy, którą prowadzę (PonadPrzeciętni) chciały podszkolić się w ramach ról, których uczymy się na naszych wydarzeniach – Lider, Sprzedawca, Networker, Trener i Mediator. Jako, że przyszedł czas na rolę Trenera, uczestnicy chcieli dowiedzieć się jak szkolić ludzi. Na wstęp do tego zagadnienia mieliśmy przeznaczyć jedno 2,5-godzinne spotkanie.

Co było moim celem?
Moim celem było przygotowanie warsztatu na temat Cyklu Kolba… w oparciu o Cykl Kolba 🙂

Jakich działań się podjąłem?
Przygotowałem kartki flipcharta, na których narysowałem Cykl Kolba, ale pozostawiłem je puste. Uczestnicy mieli najpierw skupić się na tym jak rozumieją poszczególne części i uzupełnić je własnymi przemyśleniami (Doświadczenie). Następnie mieliśmy szasnę porozmawiać ze sobą, aby „poukładać to sobie w głowie” (Refleksja). Po tej części przyszedł czas na moją prezentację na tablicy, kiedy miałem szansę opowiedzieć jak dokładnie działa Cykl Kolba (Teoria). Na samym końcu uczestnicy dostali do rozwiązania studium przypadku, czyli „Szkolenie Martyny” (Wdrożenie).

Jaki rezultat osiągnąłem?
Wydarzenie spotkało się z dużym uznaniem i pomogło wielu ludziom w rozwoju ich kompetencji. Stało się również świetnym sposobem na wprowadzenie wiedzy na temat Cyklu Kolba w obieg inicjatywy PonadPrzeciętni. Co więcej, ten artykuł jest również jednym z następstw rezultatów tego spotkania.

Autor:
Damian Borowski
Twórca InzynieriaSpoleczna.pl, Scrum Master


Przykład niewłaściwego użycia

Szkolenie „Myślenie eksperymentalne” dla PonadPrzeciętnych

Jak wyglądała sytuacja?
W ramach spotkań naszej inicjatywy przyszedł czas na szkolenie z myślenia eksperymentalnego. Szkolenie miało przedstawić model „Toyota Kata„, a zostać zrealizowane za pomocą ćwiczenia „Kata in the Classroom„.

Co było moim celem?
Moim celem było zainspirowanie uczestników do rozwoju mentalności w kierunku myślenia eksperymentalnego, zwinności (ang. agile) oraz działania na podstawie „prób i błędów”.

Jakich działań się podjąłem?
Przeprowadziłem samo ćwiczenie szkoleniowe, które trwało 18min (Doświadczenie), a następnie rzuciłem się z uczestnikami w rozmowę (Refleksja). Niestety dla mnie część Refleksyjna była na tyle ciekawa i pasjonująca, że kontynuowałem ją… pomimo naglącego czasu. Finalnie nie udało mi się przedstawić modelu „Toyota Kata” (teoria) oraz zrobić praktyki, np. powtórzyć ćwiczenie jeszcze raz (Wdrożenie).

Jaki rezultat osiągnąłem?
Tuż po spotkaniu mieliśmy afterparty i dostałem informację zwrotną, że w całości wydarzenia brakowało „klamry zamykającej” – uczestnicy ewidentnie czuli niedosyt, a samo spotkanie wydało się niepełnym przeżyciem.

Autor:
Damian Borowski
Twórca InzynieriaSpoleczna.pl, Scrum Master


Jak przeprowadzić szkolenie za pomocą Cyklu Kolba?

Jeśli pierwszy raz zdarzy Ci się poprowadzić szkolenie z pomocą Cyklu Kolba, bardzo polecane jest opracowanie odpowiedniego scenariusza przebiegu spotkania.

Poniższe wskazówki dotyczą spotkania, które powinno potrwać od 1,5-2h dla grupy ~20 osób:

  1. WSTĘP:
    • Kiedy spotkanie już się rozpocznie definitywnie warto poinformować uczestników o:
      • celu spotkania
      • jego przebiegu (agenda)
    • Podczas omawiania agendy warto podkreślić, że grupa:
      • wykona aktywność
      • porozmawia o niej
      • otrzyma prelekcję
      • ustali sposób wdrożenia nowej wiedzy/umiejętności
    • Takie podejście zapewni uczestnikom poczucie bezpieczeństwa, a dzięki temu będą w stanie poświęcić swoje siły poznawcze na samo szkolenie.
    • To sprawi również, że wszyscy powinni się poczuć komfortowo, albowiem – niezależnie od stylu uczenia się – znajdą coś dla siebie, gdyż będzie przestrzeń na wszystko (działanie, pogaduchy, prezentację oraz studium przypadku).
  2. ĆWICZENIE:
    • Zanim grupa rozpocznie aktywność, warto zadbać o to by przedstawić jej wszystkie aspekty nadchodzącego ćwiczenia tak, aby jego przebieg oraz oczekiwane rezultaty nie pozostawiały żadnych wątpliwości.
    • Wykonaj z grupą aktywność, dbaj o jej odpowiedni przebieg, odpowiadaj na pytania i bądź cały koło ludzi, aby czuli Twoją dostępność.
  3. REFLEKSJA:
    • Tuż po ćwiczeniu skup na siebie uwagę uczestników, pogratuluj wszystkim i odpręż ich swoim komentarzem.
    • Zaintonuj kolejną część, a więc dyskusję – również omów jej przebieg.
    • Jak to zrobić?
      • możesz chcieć dobrać/pomieszać ludzi w odpowiednie grupy i dać im czas na rozmowę.
      • jeśli było to ćwiczenie zespołowe:
        • możesz chcieć, aby ludzie porozmawiali w tych samych zespołach, w których wykonywali ćwiczenie
        • lub żeby utworzyli nowe grupy i wymienili się uwagami z innymi uczestnikami (jeśli zdecydujesz się na ten wariant warto jeszcze pozwolić ludziom wrócić do pierwotnych zespołów i pozwolić podzielić się im z resztą zespołu na temat tego, czego się dowiedzieli)
      • warto pamiętać o tym, że różnymi układami grup możemy zarządzać dynamiką, więc jeśli chcemy poznać ze sobą ludzi, można często rotować różnymi układami, ale jeśli temat jest trudny/osobisty i/lub chcemy zbliżyć ze sobą określone osoby, nie warto często rotować
      • warto, aby grupy dyskusyjne liczyły 4-5 osób
      • warto powiedzieć ludziom ile mają czasu na dyskusję
      • warto podkreślić, że grupa może uznać, że zakończyła tę część tylko pod warunkiem, że każdy z grupy miał szansę się wypowiedzieć
    • Gdy grupy skończą dyskusję, warto porozmawiać ze wszystkimi grupami na arenie wszystkich uczestników
      • niech każda grupa powie jakie mają wnioski po ćwiczeniu lub czego się nauczyli
      • grupy mogą nominować siebie nawzajem, aby przyspieszyć ten proces
      • warto „wyciągać” ludzi za język i zadawać dodatkowe pytania pogłębiające
  4. TEORIA:
    • Korzystając z faktu, że jesteś Facylitatorem spotkania, możesz swobodnie i płynnie przejść to merytorycznej części spotkania.
    • Najlepszym i najskuteczniejszym sposobem wprowadzenia wiedzy teoretycznej jest rysowanie i omawianie czegoś na tablicy.
    • Bardzo skuteczne są też różnego rodzaju rekwizyty lub pomoce graficzne.
    • Dodatkowym uzupełnieniem może być prezentacja multimedialna.
    • Warto być bardzo uważnym na pytania uczestników i traktować je wtedy priorytetowo (zadawane pytania świadczą o zaangażowaniu uczestników, a więc o dotychczasowym sukcesie szkolenia).
  5. WDROŻENIE:
    • Gdy teoria zostanie wyjaśniona, a ty odpowiesz na wszystkie pytania, skorzystaj z tego, że masz ciągle uwagę na sobie i omów kolejną część spotkania – część praktyczną.
    • Po tak przeprowadzonej części teoretycznej można swobodnie zrobić z uczestnikami studium przypadku, a więc pomyśleć o tym jak praktycznie zastosować/wdrożyć nowo nabytą wiedzę w organizacji lub firmie.
    • Podziel ludzi na grupy (lub pozwól pracować w zespołach, jeśli było to ćwiczenie zespołowe) i daj im na to określony czas.
    • Grupie należy również zapewnić materiały, które pozwolą jej dane zadanie zrealizować tak, aby mogli się nim później podzielić z resztą uczestników (np. kartki do flipcharta, mazaki etc.).
    • Ta część może nadal wydawać się wyzwaniem, więc jeśli ludzie czegoś jeszcze nie wiedzą lub coś jest dla nich niejasne, odpowiedz na pytania… ale kiedy tych pytań zaczyna być za dużo (bo np. wyzwanie jest zbyt ogólne), warto pozwolić uczestnikom, aby na każdą niewiadomą stworzyli swoje własne założenia i na nich oparli swoje dalsze działania.
    • Na sam koniec każda z grup powinna zaprezentować i omówić wyniki swoich działań.
    • Ostatni element, który warto rozważyć to określone działania, które zostaną podjęte po szkoleniu:
      • każdy z uczestników może to zrobić samodzielnie i zaprezentować na forum spotkania
      • można to zrobić w grupach i również podzielić się tym z innymi
  6. PODSUMOWANIE:
    • Skup ponownie uwagę uczestników na sobie i omów wszystko, co się wydarzyło.
    • Zaproś wszystkich uczestników, aby usiedli w kółku (jeśli jest to szkolenie na żywo) i poproś, aby każdy z uczestników podzielił się odpowiedzią na pytanie: „Co z tego spotkania bierzesz dla siebie i co z tym zrobisz?” (najlepiej robić to poprzez wzajemne nominowanie kolejnych uczestników)
    • Gdy wszyscy skończą, podziękuj za udział w szkoleniu i zamknij spotkanie.

Elementy do wykorzystania

Wykorzystaj m.in. te elementy, aby móc zbudować wartościowe spotkanie o charakterze edukacyjnym oparte na Cyklu Kolba:

  • analiza
  • autorefleksja
  • burza mózgów
  • ćwiczenie szkoleniowe (np. Marshmallow Challenge)
  • ćwiczenia team-buildingowe
  • ćwiczenia z użyciem rekwizytów
  • debata
  • dyskusja
  • działanie twórcze
  • gry planszowe
  • gry szkoleniowe
  • gry z teatru improwizacji
  • icebreakery
  • obserwacja
  • ocena określonych wydarzeń
  • odgrywanie ról
  • pokaz
  • praca w parach, trójkach, czwórkach i piątkach
  • prezentacja
  • problem otwarty
  • przeczytanie tekstu
  • przysłuchiwanie się
  • scenka
  • studium przypadku czyli case study (np. Szkolenie Martyny)
  • symulacja
  • wykład
  • wywiad
  • zadanie logiczne

Więcej potencjalnych elementów dostępnych tutaj:


Jak rozwijać umiejętność używania Cyklu Kolba?

Źródło: https://www.communicationtheory.org/experiential-learning-kolbs-learning-styles-and-cycle/

Praca ze sobą
Najprostszą i najskuteczniejszą metodą nauczenia się i rozwijania używania Cyklu Kolba jest stosowanie go w praktyce… przede wszystkim na sobie! Gdy mamy możliwość uczenia się nowej umiejętności (np. obsługi nowego programu komputerowego lub aplikacji na telefonie), warto najpierw pobawić się oraz poeksperymentować, aby nabrać doświadczenia (Doświadczenie). W następnej kolejności można spróbować wyciągnąć wnioski np. za pomocą wypunktowania ich na kartce papieru (Refleksja). Dopiero później warto sięgnąć po pomoc teoretyczną np. na YouTube (Teoria), by na końcu wziąć się za właściwe wyzwanie związane z nową umiejętnością (Wdrożenie). Warto powtarzać to podejście, aby obserwować siebie i zmiany jakie w nas za każdym razem zachodzą.

Praca z ludźmi
Gdy już poznamy się na skuteczności Cyklu Kolba w pracy ze sobą, możemy rozwijać się w coraz to nowszych wyzwaniach z ludźmi.

Warto eksperymentować z różnego rodzaju ćwiczeniami i warsztatami (Doświadczenie), formatami facylitowania dyskusji (Refleksja), kreatywnymi sposobami na przekazywanie wiedzy teoretycznej (Teoria) oraz działaniami opartymi na przypadkach z życia wziętymi (Wdrożenie).

W trakcie tych działań warto obserwować np. to jaki efekt na całokształt szkolenia ma położenie nacisku na określoną część Cyklu Kolba (np. ja bardzo długo uważałem, że to część związana z doświadczeniem jest najistotniejsza, a po latach wychodzę z założenia, że każda z tych części jest tak samo ważna).

Można też popróbować swoich sił w bardzo krótkich formatach szkoleniowych trwających do 25min oraz takich, które trwają 6-8 godzin (gdzie każda z części to ~2 godziny pracy).

Kolejny pomysł na pracę z Cyklem Kolba to pomijanie niektórych części Cyklu Kolba z premedytacją lub czynienie ich dysproporcjonalnymi w stosunku do innych.

Jeszcze jeden pomysł na uczenie się stosowania Cyklu Kolba to zabawa z przestawianiem jego elementów, robienie go od tyłu etc.


Model uczenia przez doświadczanie

Cykl Kolba wchodzi w skład „Modelu uczenia przez doświadczanie” (ang. Experiential Learning Model), który oprócz samego cyklu zawiera jeszcze element czterech stylów uczenia się:

Cykl Kolba
+
Style uczenia się
=
Model uczenia przez doświadczanie

Style uczenia się
Style uczenia się wskazują różne podejścia ludzi do najlepszego dla nich sposobów przyjmowania nowych umiejętności i informacji.

Pierwszym stylem jest Aktywista – osoba, która lubi działać, a więc faktycznie coś robić, ryzykować i z entuzjazmem rzucać się w nowe przygody.

Drugim stylem jest Refleksyjny – osoba, która będzie preferowała przemyślenie spraw oraz rozmowę i wymianę opinii z innymi uczestnikami.

Trzeci styl to Teoretyk – osoba, która najbardziej ceni sobie myślenie abstrakcyjne, logikę, modele i idee.

Czwarty styl to Pragmatyk – osoba, która podczas uczenia się nader wszystko ceni sobie użyteczność, sens i praktykę.

Model uczenia przez doświadczanie
Proces Cyklu Kolba oraz style uczenia się tworzą razem „Model uczenia przez doświadczanie” (ang. Experiential Learning Model).

Źródło: https://educationaltechnology.net/kolbs-experiential-learning-theory-learning-styles/

Stosowanie w procesie uczenia czterech etapów cyklu Kolba daje szansę na to, by każdy z uczestników tego procesu odnalazł to, co jest najlepsze dla jego osobistego stylu uczenia.

https://perceptiedukacja.pl/uczenie-sie-przez-doswiadczenie-cykl-kolba/

Krytycznym okiem

Warto mieć na uwadze, że ludzie nie zawsze potrzebują na szkoleniach Cyklu Kolba. Np. w pracy nasze codzienne czynności dają nam Doświadczenie, rozmowa z kolegami i koleżankami z pracy to Refleksja, kontakty z bardziej doświadczonymi pracownikami można potraktować jako Teorię, a nowe wyzwania to kolejne Wdrożenia. Z tego względu czasami w pracy potrzebujemy tylko części teoretycznej, którą wspólnie przedyskutujemy z grupą i to będzie jak najbardziej ok.

Nie ma sensu za każdym razem wmuszać w ludzi Cyklu Kolba – musimy po prostu czuć i wiedzieć kiedy ludzie potrzebują całości Cyklu Kolba lub tylko któregoś z jego komponentów.

Należy również pamiętać, że Cykl Kolba to tylko jeden z dwóch elementów „Modelu uczenia przez doświadczanie” (ang. Experiential Learning Model). Drugim elementem są style uczenia się, które też należy mieć na uwadze.


Materiały na start


Uznaję ten artykuł za przydatny i dlatego, aby pomagać innym ludziom, dzielę się nim oraz stroną InzynieriaSpoleczna.pl na moim profilu LinkedIn → KLIK.


Wyzwania dla czytelnika

  1. Co zrobisz, aby w ciągu najbliższej godziny samodzielnie nauczyć się prostej umiejętności manualnej za pomocą Cyklu Kolba?
  2. Co zrobisz, aby przeprowadzić swoje (pierwsze?) szkolenie, którego scenariusz byłby oparty na stelażu Cyklu Kolba?
  3. Kontaktu do jakich trzech osób potrzebujesz, aby skutecznie wdrożyć używanie Cyklu Kolba w Twojej pracy lub w życiu organizacji, w której się udzielasz? Czy znasz więcej osób, które byłyby zainteresowane założeniem wewnętrznej grupy trenerów?

Dyskusja (na LinkedIn)


Udanego wdrożenia!

InzynieriaSpoleczna.pl


Podziękowania


O autorze

Damian Borowski

Założyciel inicjatywy PonadPrzeciętni, twórca narzędzia Model Dedykowanych Systemów (MDS), autor frameworka Activerto oraz inicjator serwisu InzynieriaSpoleczna.pl. Zawodowo zajmuje się usprawnianiem działań organizacji.