Abstrakt

STAR to schemat komunikacyjny, który składa się z czterech następujących po sobie elementów:

Situation → Task → Action → Result

Może być użyty podczas rozmowy kwalifikacyjnej, prezentacji czy omówienia studium przypadku przez trenera.


Demo


Jakie problemy rozwiązuje STAR?

STAR rozwiązuje problemy komunikacyjne. Jest szczególnie pomocny w przypadku osób, którym werbalizacja myśli nie przychodzi łatwo:
– układa myśli w sensowną całość,
– pozwala jasno i klarownie zakomunikować je do odbiorcy.

STAR przekłada się na znaczący wzrost wartości, która otrzymuje od nas słuchacz lub widz.


W czym pomaga STAR, czyli kiedy i jak to wykorzystać?

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej: kiedy odpowiadamy na pytania rekrutera oraz gdy chcemy wzmocnić odpowiedź przykładem z życia.

Podczas wystąpienia publicznego: jako scenariusz całej prezentacji lub jej elementy, np. gdy chcemy przedstawić publiczności przykład z życia lub studium przypadku.

Podczas prowadzenia szkolenia: jako schemat omawiania całego zagadnienia lub tłumaczenia szczegółów na przykładzie.

Podczas tworzeniu contentu: jako schemat prezentacyjny treści na social media, blogi, vlogi, podcasty etc.

Podczas storytellingu: jako schemat całej wypowiedzi lub jej części.


Jak to działa?

Situation – opisz sytuację oraz towarzyszące jej okoliczności.

Task(s) – jasno i konkretnie opisz wynikające z zaistniałej sytuacji zadanie/zadania.

Action(s) – wypunktuj podjęte działania w ramach realizacji wspomnianego zadania.

Result(s) – podsumuj wypowiedź opisując rezultaty jakie zostały uzyskane.


Przykład udanego zastosowania

Zobrazowanie użycia STAR

Jak wyglądała sytuacja?
Rozpoczynałem tworzenie treści na InzynieriaSpoleczna.pl. W trakcie pisania pierwszego artykułu, zaczęły wyłaniać mi się pomysły na rodzaje akapitów, które według mnie powinny znaleźć się w każdym kolejnym tekście, aby lepiej pomagać czytelnikom rozumieć omawiane zagadnienie. Jednymi z takich akapitów okazały się:
– przykład udanego zastosowania,
– przykład niewłaściwego użycia.

Co było moim celem?
Powyższa sytuacja pokazała mi, że będę musiał rozwiązać problem przedstawiania dobrych i złych przykładów, więc moim celem stało się znalezienie odpowiedniego formatu, który by temu służył.

Jakich działań się podjąłem?
Zapoznałem się z już opisanymi metodami prezentacji przykładów oraz myślałem nad stworzeniem rozwiązania dedykowanego. Ostatecznie zdecydowałem się na używanie schematów STAR oraz SOARA jako najbardziej adekwatnych dla mojej sytuacji. Spróbowałem je wykorzystać w pierwszym artykule i… okazało się to „strzałem w dziesiątkę”.

Jaki rezultat osiągnąłem?
Dzięki (za)stosowaniu STAR mam ogromny komfort podczas tworzenia treści na stronę InzynieriaSpoleczna.pl. Wiem z wyprzedzeniem jakie podejście zastosuję, gdy zechcę zobrazować temat artykułu konkretnym przykładem. Dzięki temu mam więcej przestrzeni twórczej na dobranie i opisanie odpowiedniego przykładu. Nie muszę za każdym razem zastanawiać się nad formatem prezentacji. Co więcej! Mogę opisać STAR w artykule i polecić go innym (a szczególnie tym, którzy potencjalnie mogliby stworzyć własne wpisy na InzynieriaSpoleczna.pl).

Autor:
Damian Borowski
Twórca InzynieriaSpoleczna.pl, Scrum Master


Podstawowe wytyczne (Guidelines) dla wykorzystania schematu STAR

Aby wykorzystać pełną moc STAR warto:

  1. W pierwszej kolejności wypisać wszystkie istotne informacje dla samego komunikatu (zrobić ze sobą „burzę mózgu”),
  2. W kolejnym kroku poukładać wypisane informacje przyporządkowując je do odpowiednich grup „Stituation”, „Task”, „Action” i „Result”.

Działając ze STAR w ten sposób mamy pewność, że wykorzystujemy metodę, aby treść była przystępna dla odbiorcy i że nie piszemy „pod schemat” (a więc sprawiamy, że treść jest autentyczna).


Krytycznym okiem

Najpoważniejszy błąd jaki możemy popełnić używają STAR to wspomniane „pisanie pod schemat”, a więc doprowadzenie do popełnienia błędu myślenia przyczynowego.

Przykład błędu:
Każdy zawodowy gitarzysta posiada gitarę, ale nie każdy kto posiada gitarę jest zawodowym gitarzystą.

Dlatego:
Każdy sensowny komunikat może być przedstawiony w formie schematu STAR, ale nie każdy komunikat w formie schematu STAR jest sensowny.

START to „opakowanie” naszego komunikatu. Gdy kupujemy prezent bliskiej osobie, czy najpierw wybieramy opakowanie, a później sam prezent… czy może najpierw prezent, a później adekwatne opakowanie?

Jeśli będziemy tworzyć komunikaty „pod schemat”, mogą być one pozbawione wartości dla odbiorcy (a nawet sensu), nudne, naciągane lub przewidywalne. Można tego uniknąć i dlatego warto zawsze używać prawdziwych przykładów i historii z życia, zapisać je a później zastanowić się jak przedstawiać je za pomocą STAR. Mamy wtedy pewność że nasz komunikat będzie wartościowy, spójny, zwięzły i zrozumiały dla odbiorcy. A jeśli przyjdzie nam konfrontować jego treść z publiką, bez problemu sobie poradzimy.


Materiały na start (YouTube)


Uznaję ten artykuł za przydatny i dlatego, aby pomagać innym ludziom, dzielę się nim oraz stroną InzynieriaSpoleczna.pl na moim profilu LinkedIn → KLIK.


Wyzwania dla czytelnika

  1. Samodzielnie zbuduj swój pierwszy komunikat oparty o metodę STAR w ciągu najbliższej godziny.
  2. Podziel się metodą STAR ze swoimi znajomymi z pracy/organizacji. Możesz np. opowiedzieć o metodzie na spotkaniu, napisać maila oraz sformułować swój komunikat zgodnie ze STAR dając innym przykład.
  3. Zapisz z jakimi trzema osobami potrzebujesz się skontaktować, aby wdrożyć STAR w Twoim miejscu pracy lub organizacji, w której się działasz.

Dyskusja (na LinkedIn)

Otwórz dyskusję na LinkedIn.


Udanego wdrożenia!

InzynieriaSpoleczna.pl


Podziękowania

Karolina Boguszewska – za korektę tekstu.


O autorze

Damian Borowski

Założyciel inicjatywy PonadPrzeciętni, twórca narzędzia Model Dedykowanych Systemów (MDS), autor frameworka Activerto oraz inicjator serwisu InzynieriaSpoleczna.pl. Zawodowo zajmuje się usprawnianiem działań organizacji.